KERNTALENT
Wist je dat al vroeg in onze kinderjaren onze kerntalenten kunnen worden ontdekt. Voor heel veel volwassenen is het vaak niet meer voor de hand liggend dat je zelf weet wat je eigen kwaliteiten en talenten zijn. Nog maar te spreken of je van vroeger je talenten mocht leven en tot ontwikkeling zijn gekomen. Want eenieder heeft misschien wel ervaren dat je dit of dat niet mocht doen van je ouders, omdat ze voor jou dit of dat beter vonden. Of dat er misschien geen geld voor was of sterker nog dat ouders hun eigen niet geleefde dromen op jou projecteerden. En dit gebeurt niet bewust. Dit zijn onbewuste patronen die zich binnen het familiesysteem kunnen laten zien.
Een klein voorbeeld zou kunnen zijn dat je als kind droomde van ballet, maar dit mocht niet van je ouders. Nu je zelf een dochter of zoon hebt zou je hem of haar wel de kans willen geven. Maar het kind doet het vervolgens tegen haar/zijn zin en ontwikkeld daar zelfs een afkeer tegen. Het is een voorbeeld van je eigen dromen en verlangens bij je kind projecteren. Bij studiekeuzes is het zelfs essentieel om je kerntalenten te kennen. En ook hierin kunnen kinderen onder druk van hun ouders iets gaan kiezen waar ze totaal geen affiniteit mee hebben en leven naar de verwachtingen van veelal de ouder(s) zelf.
Uit onderzoek is gebleken dat je kerntalenten kunt achterhalen via interesses, favoriete speelgoed, spelletjes, sport en andere activiteiten die je had als kind. De gouden jaren liggen tussen de 4 en 12 jaar. Als je als kind onverstoorbaar met iets speelt en de tijd uit het oog verliest, wijst dat op een kerntalent. Het kind speelt nog onbezonnen en onverstoorbaar met wat hij of zij écht leuk vindt. Ik merk in de opvang ook vrij snel op waar de interesses liggen bij een kind. Dat is natuurlijk bij peuters nog wel heel breed, maar toch kun je er nu al uithalen waarin een kind zich echt een lange tijd op kan focussen en de manier waarop hij of zij bijvoorbeeld aan het bouwen is, zegt ook veel over het inzicht en oplossingsgerichtheid, maar ook over zijn of haar interesses.
Kijk dus ook eens hoe je kind met iets speelt.
Sorteert je kind graag de lego blokjes op kleur, dan wijst dit op het kerntalent ‘ordening’. Bouwt het iets op dan zegt het iets over zijn ‘functionele creativiteit’. Kiest je kind voor schaken of stratego dan heeft het een 'strategisch inzicht' als één van zijn kerntalenten. Speelt je kind gráág met poppen kan het wijzen op ‘zorgende empathie’ of speelt het vader en moedertje, zegt het iets over ‘esthetische creativiteit’. Gooit je kind met iets om te kijken welke het verst komt is het ‘competitief’ ten opzichte van zichzelf. Tijdens het spelen met één soort speelgoed, kunnen er al meer kerntalenten naar boven komen.
Probeer als ouder ook eens te bedenken waar je zelf van vroeger eindeloos lang mee kon spelen en wat dit zegt over jezelf.